Las pasantías universitarias como herramientas de formación e inserción laboral : Un estudio de casos en graduados/as de la carrera de Relaciones del Trabajo de la Universidad Nacional Arturo Jauretche
Fecha
2022
Autores
Título de la revista
ISSN de la revista
Título del volumen
Editor
Universidad Nacional Arturo Jauretche. Instituto de Ciencias Sociales y Administración
Resumen
El siguiente es un Trabajo Integrador Final (TIF) para alcanzar el título de Licenciada en Relaciones del Trabajo. Se trata de una investigación que se propone analizar el significado que adquirió la participación en programas de pasantías tanto del sector público como del privado en las trayectorias universitarias y de inserción laboral de graduados/as en Relaciones del Trabajo de la Universidad Nacional Arturo Jauretche(UNAJ), entre los años 2015 y 2019. Con ese fin, se utiliza la metodología cualitativa que permite la reconstrucción y comparación de las trayectorias educativas y laborales de los/as estudiantes graduados/as. Al mismo tiempo, posibilita captar la experiencia subjetiva de los/as actores/as en ese recorrido y los significados que atribuyen a las situaciones que viven. Se obtiene del análisis que existen diferencias en cuanto al ámbito de aplicación de las pasantías por lo cual, este trabajo describe los recorridos para interpretar los diferentes significados y valoraciones producidos por las experiencias.
The following is a Final Integrative Work (TIF) to achieve the title of Bachelor of Labor Relations. This is an investigation that aims to analyze the meaning acquired by participation in internship programs of both the public and private sectors in the university trajectories and labor insertion of graduates in Labor Relations of the Arturo Jauretche National University (UNAJ), between 2015 and 2019. To this end, the qualitative methodology is used that allows the reconstruction and comparison of the educational and labor trajectories of the graduate students. At the same time, it makes it possible to capture the subjective experience of the actors in this journey and the meanings they attribute to the situations they live. It is obtained from the analysis that there are differences regarding the scope of application of the internships for which, this work describes the routes to interpret the different meanings and valuations produced by the experiences.
The following is a Final Integrative Work (TIF) to achieve the title of Bachelor of Labor Relations. This is an investigation that aims to analyze the meaning acquired by participation in internship programs of both the public and private sectors in the university trajectories and labor insertion of graduates in Labor Relations of the Arturo Jauretche National University (UNAJ), between 2015 and 2019. To this end, the qualitative methodology is used that allows the reconstruction and comparison of the educational and labor trajectories of the graduate students. At the same time, it makes it possible to capture the subjective experience of the actors in this journey and the meanings they attribute to the situations they live. It is obtained from the analysis that there are differences regarding the scope of application of the internships for which, this work describes the routes to interpret the different meanings and valuations produced by the experiences.
Descripción
Palabras clave
Labor relations, University trajectories, Labor trajectories, Internships, Labor insertion
Citación
Marina, M. D. (2022). Las pasantías universitarias como herramientas de formación e inserción laboral : Un estudio de casos en graduados/as de la carrera de Relaciones del Trabajo de la Universidad Nacional Arturo Jauretche [Trabajo final de grado, Universidad Nacional Arturo Jauretche]. https://rid.unaj.edu.ar/handle/123456789/2370